loading...
کلاس سوم راهنمایی 1
عرفان باباپور بازدید : 85 چهارشنبه 28 خرداد 1393 نظرات (1)

http://8pic.ir/images/gbc2i3rq5hmaiekop141.jpg

ارزش خوندن داره

 

     در سالهای ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴م. آفریقا در اوج قحطی و گرسنگی بسر میبرد. در این سالها دهها هزار آفریقایی از گرسنگی مرده بودند. قحطی در هر ساعت تقریبا جان ۲۰ نفر را می گرفت. ساکنین مظلوم آفریقا در حالیکه چشمان منتظر شان راه کمک های تمام بشریت را می دیدند، از بی غذایی تلف می شدند.

    در این زمان کوین کارتر عکاس متولد ژوهانسبورگ - آفریقای جنوبی به اتفاق دختر خوانده اش "سیلوا" برای عکس برداری و تهیه خبر از کشور قحطی زده سودان راهی آن کشور شدند. کارتر، که قبل از این از ماجراهای نژاد پرستانه کشورش عکس های جالب گرفته بود، امیدوار بود که با فرستادن عکس هایش از سودان توجه جامعه جهانی را برای کمک به این سرزمین آدم خوار "آفریقا" جلب کند.

     وی در یکی از روزهای که در نزدیکی یکی از دهکده  های سودان جنوبی "آیود" خسته از مشاهده جماعتی، که از گرسنگی تلف میشدند به بوته زاری پناه برد. در آنجا ناله های دخترک نحیفی را شنید، که تلاش میکرد خود را به یکی از مراکز توزیع مواد غذایی سازمان ملل، که در یک کیلومتری آنجا بود برساند. درهمین اثنا لاشخوری در فاصله ۲۰ متری دخترک استخوانی به انتظار مرگش بر زمین نشست. کارتر، که شاهد این صحنه بود به علاوه گرفتن عکسی، کامره عکاسی اش را در حالیکه سعی می کرد پرنده را فراری ندهد آماده عکس گرفتن میکرد. به گفته خودش ۲۰ دقیقه مکمل انتظار کشید، که شاید لاشخور بالهایش را باز کرده و دخترک مظلوم را در بین چنگالهایش بگیرد. اما این اتفاق روی نداد. زیرا لاشخور پرواز کرد و دختر به تقلایش ادامه داد.

     کارتر پس از این حادثه دچار افسردگی و عذاب وجدان شد. وی پس از آن در سایه ی درختی رفت، سیگاری را روشن کرد و با خدایش حرف زد و گریه کرد. وی پس از آن حادثه دیگر نتوانست در سودان آرام بگیرد. وی فقط پس از یک روز اقامت در سودان دوباره به ژوهانسبورگ برگشت. به گفته دخترش: "پدرش بعد از آن ماجرا دچار افسردگی شد و همیشه میگفت، دلش میخواهد مرا در آغوش بفشارد."

     به تاریخ ۲۶ مارچ ۱۹۹۳م. روزنامه نیویارک تایمز عکس هولناک کارتر را، که بعدا بنام دختر بچه سودانی مشهور شد با یک سرمقاله تکان دهنده در زمینه قحطی و جنگ در سودان در شماره ۳۶ اش به چاپ رساند. و نیز کوتاه زمانی پس از آن توسط روزنامه های بسیاری تجدید چاپ شد.

     چاپ عکس، عکس العمل های گوناگونی را در پی داشت. خیلی ها کار کارتر را تحسین کردند و خیلی ها هم وی را لاشخوری دومی گفتند.

     اکثریت از خوانندگان نیویارک تایمز بعد از دیدن آن عکس هولناک، خواهان آگاهی از سرنوشت آن دختر بچه شدند. مردم میخواستند بدانند، که آیا او خود را به محل توزیع غذا رسانیده توانست یا خیر.

     گرچه بعد از این حادثه کارتر دوباره به سودان رفت. و نیز سازمان ملل یک تیم مخصوص را تشکیل داد تا از سرنوشت آن دختر بچه آگاهی حاصل نمایند، ولی متاسفانه عاقبت سرنوشت دختر بچه معلوم نشد. کسی ندانست، که او با چه سرنوشی روبرو شد.

    به تاریخ ۲ اپریل ۱۹۹۴م. کارتر بخاطر عکس دختر بچه سودانی اش برنده جایزه "پولیترز" شد. نیویارک تایمز که نام وی را پیشنهاد کرده بود، کارتر را به آمریکا برد. کارتر به تاریخ ۲۳ می ۱۹۹۴م. جایزه اش را در دانشگاه کلمبیا گرفت.

     گرفتن جایزه نتوانست به زندگی اندوهبار کارتر لبخند و خوشحالی هدیه کند. زندگی کارتر دریک بحران عجیبی گرفتار آمده بود. جایزه پولیترز بحث های جدیدی را بر انگیخت. روزنامه های آفریقای جنوبی موفقیت کارتر را شانسی تلقی کردند. برخی وجدان، اخلاق و بشر دوستی او را زیر سوال بردند. روزنامه سن پترزبورگ او را لاشخور دومی صحنه صحنه قلمداد کرد. گرک مارینوویچ پژوهشگر در مقاله ای ابراز عقیده کرده و گفت:" به هر حال روزنامه نگار پیش از آنکه روزنامه نگار باشد، انسان است. و انسان نمی تواند از وظایف نخستین انسانی اش شانه خالی کند.". تا حتی نانسی لی مسول عکس روزنامه تایمز، که عکس کارتر را چاپ کرده و وی را نامزد جایزه پولیترز نموده بود، نیز به وی گفت:" این دختر بچه چهار یا پنچ کیلو بیشتر وزن ندارد. چگونه توانستی خود را قانع کنی که فقط به وظیفه روزنامه نگاری خود به اندیشی؟ در حالیکه می توانستی او را به مرکز توزیع غذا برسانی."

     در زمانیکه خیل ها از کارتر انتقاد می کردند، کسانی نیز وجود داشتند که از وی حمایت می کردند. عده ای عقیده داشتند، که روزنامه نگار وظیفه مشخصی دارد. هیچ عاملی نباید مانع اجرای آن شود. حتی اگر مجروحی در حال ازبین رفتن در بین موتری درحال سوختن باشد، روزنامه نگار نباید دخالت کند و صحنه دیدنی و دراماتیک آن را ازبین ببرد. روزنامه نگاری اگر مرتکب چنین عمل شود، یک خلاف بزرگ وظیفوی اش را انجام داده است.

     کارتر که از درون شکسته شده بود. این حمایت ها نمی توانست دوای اندوه و افسردگی اش شود. وی گذشته از سوالات دوستان و منتقدین حرفه ای اش، تا حتی نمی توانست به سوالات وجدان خودش پاسخ دهد. چرا کمک نکردی؟ چرا به آرامی از کنارش گذشتی؟ چرا در انتظار تکه و چارچه شدنش توسط لاشخور نشستی؟ اگر کمکش میکردی حتما نجات می یافت... لابد منطقی ترین پاسخی، که کارتر می توانسته به همه این سوالات بدهد، این باید باشد. در آن صورت بهترین صحنه هولناک عکس گرفتن را از دست میدادم.

     کوین کارتر، که بار زندگی برایش هر لحظه سنگینتر و مشقت بار تر می شد.  دیگر نتوانست آنرا تحمل کند. وی ساعت ۹ شب، ۲۹ جولای ۱۹۹۴م. تقریبا یکسال بعد از انتشار عکسش خودکشی کرد.

     عکس کارتر به علاوه آنکه سمبل فقر و گرسنگی آفریقا شد. تمثیلی بر زندگانی کارتر نیز گردید. پرنده لاشخور نمادی از رنجها و تکلیف روحی است، که کارتر را بخاطر سهل انگاری، کمک نکردن به همنوع گرسنه و کسب شهرت به قیمت مرگ یک انسان دیگر از پای در آورد.

عرفان باباپور بازدید : 100 چهارشنبه 28 خرداد 1393 نظرات (0)


مدل موی «علیرضا حقیقی» دروازه بان تیم ملی فوتبال ایران در بازی مقابل نیجریه، گاردین را به ستایش وا داشت.

سایت انگلیسی زبان ˈگاردینˈ، بازی ایران در مقابل نیجریه را خسته کننده ترین بازی جام جهانی 2014 فوتبال در برزیل خواند.

نویسنده گزارش این سایت در خصوص بازی تیم های ایران و نیجریه، موضوع جذابی در این دیدار پیدا کرده و آن را نقطه عطف بازی می داند.

گاردین چنین می نویسد: «علیرضا حقیقی» دروازه بان تیم ملی فوتبال ایران، ما را شیفته مدل موهای جالب خود کرد و حالتی که تا دقیقه 90 دست نخورده ماند.

این مطلب می افزاید: تیپ خاص علیرضا حقیقی که از دوشنبه شب، طرفداران بین المللی نیز پیدا کرده می تواند او را به یکی از ستاره های خوش تیپ جام بدل کند.

تاريخ  ارسال:چهارشنبه 28 خرداد 1393 - 09:32

عرفان باباپور بازدید : 142 شنبه 24 خرداد 1393 نظرات (0)

کارل مارکس 1883-1818

مارکس جامعه شناسی آلمانی بوده است. فیلسوفی یهودی، که بعد به اقتصاد روی آورده و مطرود جامعه آن زمان آلمان واقع شده بود. – مسیحیان یهودیان را طرد می کردند.- غالب جامعه شناسان مارکسیستی یهودی اند. مارکس هیچوقت استاد دانشگاه نبوده است.

مسئله اصلی مارکس طبقه محروم و مستضعف در جامعه است . او فلسفه ایده آلیستی آلمان (هگلی ) را نقد می کند . در آن فلسفه، روح و ذهن نقش کلیدی دارد ولی برای مارکس و هگلیان جوان این مفاهیم وارونه می شوند. هگلیان چپ مثل فوئرباخ بیشتر مارکس را تحت تاثیر قرار می دهد. دیالکتیک ذهنی هگل را وارد جامعه زندگی می کند .

 

ذهن و آگاهی از دید مارکس: ابعاد انسان دو بعد زیستی و روانی دارد . برای او بعد جسمانی و مادی انسان مهم است و آگاهی مهم نیست، زیرا تابع بعد مادی انسان است. آگاهی انسان ها نیست که هستی آنها را تعیین می کند، بلکه برعکس هستی اجتماعی آنان تعیین کننده آگاهی است.

هگل تاریخ بشر را بر حسب تحول ایده ها تفسیر کرده بود ولی از نظر مارکس تمام زندگی اجتماعی، اساسا عملی است.

تفاوت بین مارکس جوان و سالخورده: جابجایی از توجه وی به انسانهای واقعی که در فعلیت های واقعی و مناسبات با یکدیگر درگیرند، به سوی توجه بعدی وی به ساختار اقتصادی سرمایه داری، که انسانها و جامعه ها از رهگذر فرآیندهایی که برآنها هیچ کنترلی نداشته به جلو می راند.

فرق انسان با حیوان: ما صرفا خود را با محیط تطبیق نمی دهیم، بلکه آنرا دگرگون می سازیم. لذا خود را هم تغییر می دهیم تا با ان هماهنگ گردیم. (یعنی برای کسب مهارتهای جدید، به لحاظ روانی تغییر می کنید )

او می گوید انسان از طریق کار خود از حیوانات متمایز می سازد.از نظر او کار باعث خلاقیت فرد و در شکل غلط باعث از خود بیگانگی می شود.

تقسیم کار:مارکس تقسیم کار را مانند دورکیم نمی بیند . او می گوید بعد از تقسیم کار یک گروه دارای ابزار تولید و گروهی فاقد آن هستند. یعنی گروهی خادم و گروهی مخدوم است. او درون تقسیم کار تقابل و تضاد می بیند.

مارکس از کمون اولیه نام می برد . زمانی که همه انسانها برابر بوده اند و نابرابری و تقسیم کار نبود. اما از بعد از کمون اولیه یعنی زمانی که خانواده پدید می آید، اولین تقسیم کار شکل می گیرد.

تقسیم کار طبقه حاکم و طبقه محکوم را شکل می دهد و این در کل تاریخ بوده است .

بعد از اینکه تقسیم کار شکل بگیرد و شیوه تولیدی ایجاد شود، جامعه ساختار می یابد.

شکل مراحل عبور انسان از جامعه سرمایه داری به جامعه کمونیستی را نشان می دهد.

شیوه تولید: شیوه تولید به مناسبات مالکیت و کنترل کالاهای تولیدی اشاره دارد، و برای مارکس از اهمیت بالایی برخوردار است. در حالی که جامعه طبقات گوناگون و شکل های سازمانی را شامل است که بر اساس این مناسبات رشد می یابد. این مناسبات به اضافه ابزار تولید زیر بنا را تشکیل می دهند.

این شیوه تولید شامل نیروهای مولد و روابط و مناسبات تولیدی است.

مارکس تاریخ را به چند شیوه تولید تقسیم کرده است. در واقع در هر دوره دو طبقه وجود دارد. با تغییر شیوه تولید ، ساختار اجتماعی نیز تغییر می کند.

انواع شیوه های تولید:

شیوه های متفاوت تولید یکدیگر را با نظم زمانی دنبال نمی کنند و به استثنای فئودالیسم و سرمایه داری از یکدیگر پدید نمی آیند.

کمونیسم ابتدایی: شیوه ای از تولید که تنها دو سطح دارد: اقتصادی و ایدئولوژیکی (دارای توزیع مجدد پیچیده که جامعه ابتدایی شکار نیست، بلکه جامعه کشاورزی را شامل می شود. )

شیوه تولید آسیایی یا استبداد شرقی: مالکیت مشترک هنوز مسلط، جامعه شامل تعدادی گروه کوچک مثل خانواده . قدرت جمع را که به آنها حقوقی نسبت به زمین اعطا می کند احساس کرده و آن را به منشا واحدی فرا می افکند. مارکس می گوید همه گروه ها و طبقات زیر نظر دولت بوده و چون در این مناطق آب کم بوده ، یک ساختار استبدادی از بالا و یک قدرت مطلقه آنرا اداره می کرده است. ویتفوگل مفهوم استبداد شرقی را از آن می گیرد. ویتفوگل جامعه هیدرولیکی را بر حسب تراکم جمعیت درجه بندی کرد. در ساختار استبدادی، فئودال هیچگاه به معنی واقعی شکل نمی گیرد.

 شیوه تولید ژرمنیک: جوامعی ثابت، مکان ظهور تولیدات صنعتی تا حدودی داخل سنت تثبیت شده است.

شیوه تولید باستانی: جامعه اینجا پیش شرط است. شهر مرکز مالکان زمین است. رابطه جامعه و زمین با مغلوب شدن، می تواند از هم گسیخته شود. دهقان لزومی به کار جمعی ندارد، مگر برای محافظت در برابر دشمنان خارجی. در این شیوه تولید، بحث این نبود که چه نوع مالکیتی می تواند بیشترین درآمد را ایجاد کند، بلکه این بود که چه نوع مالکیتی می تواند مردم را شهروند سازد. در شیوه تولید باستانی خصیصه اصلی بردگی و نظام سرواژ بوده است.

فئودالیسم: فئودالیسم بصورت تکاملی از شیوه باستانی ظهور نکرد ، بلکه حاصل فروپاشی شیوه تولید باستانی بوده است. فئودالیسم از حومه شهر آغاز شد. مالکیت بر اساس اجتماع باقی ماند، ولی تولید کنندگان بردگان نبودند، بلکه خرده دهقانان و سرف ها بودند. این مرحله، زمینداری به عنوان شیوه تولید، و خصیصه اصلی، بندگی و نظام فئودالی شکل می گیرد. در این زمان به دلیل کمبود نیروی انسانی، رعیت به زمین وابسته بوده است.

 تقسیم کار کمی بین استاد کار، کارآموز و توده بود. تقسیم کار میان کار ذهنی و کار بدنی در تقسیم کار میان شهر و حومه اشکار بود.

ویژگی های سرمایه داری:در دوره سرمایه داری شیوه مزدوری، یعنی مزد گرفتن مطرح است. دو طبقه کارگر و کارفرما داریم (بورژوا و پرولتاریا)

مقصود از بورژوازی: طبقه سرمایه دار معاصر و مالکین وسایل تولید اجتماعی، که اجرا کنندگان کار مزدوریند.

مقصود از پرولتاریا: طبقه کارگر مزدور معاصر است، که از خود صاحب هیچگونه ابزار تولید نیست و برای آنکه زندگی کند، ناچار است نیروی کار خود را به معرض فروش گذارد.

نحوه تبدیل شیوه تولید فئودالی به شیوه تولید بورژوایی (سرمایه داری): جامعه نوین بورژوازی، از دل جامعه زوال یافته فئودال پیشین به دست آمده است. آنها تضاد طبقاتی را از میان نبرده و تنها طبقات نوینی (بورژوازی و فئودالی) را بوجود آورده اند. بورژواها هنگام تسلط اربابان فئودال صنفی زحمتکش بوده اند ، که در کمون بصورت جمعیتی مسلح و حاکم بر خویش درامدند. همین گروه در دوره صناعات یدی حریف اشرافیت شدند، و پس از آن در صنایع نوین سلطه سیاسی منحصر به فرد به دست آوردند.

 

پیش از بورژوازی

بورژوازی

تقدس زدایی و ومشاغل ارزنده

مزدوران جیره خوار

قابلیت های شخصی

ارزش های مبادله ای

پیوندهای عاطفی

پیوندهای نقدی و حسابگری خودپرستانه

مناسبات خانوادگی

مناسبات پولی

آزادی بی شمار

آزادی بازار و تجارت

تن آسایی دوران اولیه

هنرپروری و فعالیت های جدید دوران نوین

استثمار مستقر در مذهب

استثمار رایج در بازار

عزلت

رفت و آمد با ملل

ادبیات ملی

ادبیات جهانی

زندگی در روستاها

افزایش شهروندی

ارزشمندی کشاورزی

تابعیت ده از شهر

استفاده از زور بازو

جایگزینی کار مرد توسط زن

از بین رفتن اختلاف جنس و سن

 

بورژوازی با گروههای زیر منازعه بلاانقطاع دارد: 1- اشراف 2- بورژواهایی با منافع متضاد 3- بورژواهای کشورهای بیگانه (منازعات 2 و 3 را با کمک پرولتاریا به پیش می برد و همان مایه آموزش انها خواهد شد) 4- پرولتاریا به عنوان طبقه انقلابی 5- صنوف متوسط برای بازستاندن حق خود از بورژوازی (طبقه محافظه کارمثل خرده بورژواها)

شرط اساسی وجود بورژوازی : انباشته شدن ثروت دست اشخاص و افزایش سرمایه

شرط وجود سرمایه: کار مزدوری

کمونیسم نهایی: کمونیستها منافع ویژه ای ندارند . در مبارزات پرولتارهای ملل گوناگون ، مصالح مشترک همه پرولتاریا را صرف نظر از منافع ملیشان، مدنظر قرار می دهند. نمایندگی تمام جنبش را می کنند.

هدف کمونیسم: متشکل ساختن پرولتاریا، سرنگونی بورژوازی، احراز قدرت سیاسی

 صفت ممیزه کمونیسم: الغاء مالکیت بورژوازی

کمونیسم نهایی یا طبقه پرولتاریا از دل نظام بورژوازی متولد می شود .

نیروی مولد و رابطه تولیدی: منظور از نیروی مولد رابطه انسان با طبیعت است. مثل ابزار تولید و تکنولوژی

منظور از رابطه تولیدی رابطه انسان با انسانهای دیگر و محیط اجتماعی است. مثل: حقوق، قوانین و مالکیت

از نظر مارکس نیروی مولد است که روابط تولیدی را رقم می زند. لذا تغییر ابزار تولید، روابط تولیدی را تغییر می دهد. از نظر مارکس اقتصاد و مسائل مادی نقش کلیدی دارد و به عنوان زیر ساختار شناخته می شوند. در زیر ساختار نیروهای مولد تعیین کننده است و شیوه تولید را تغییر می دهد.

از نظر مارکس ریشه تضاد و دیالکتیک در زیر ساختار است. تضاد بین نیروهای مولد و روابط تولید

تضاد نیروی مولد و روابط تولید یعنی به میزان تغییر نیروهای مولد در جامعه ، روابط و مناسبات تولیدی تغییر نمی کنند. این ناهماهنگی و عدم تغییرها، منجر به تضاد می شود. تضادی که منشا بحرانهای سرمایه داری است. یعنی بعد از بالا رفتن سطح تولید و گسترش تکنولوژی، کارفرما در شکل حقوق تغییری ایجاد نمی کند. کارفرما می خواهد سود بیشتری ببرد و همان مناسبات گذشته را داشته باشد.

از نظر مارکس وقتی انقلاب پیش می آید که شیوه تولیدی جایگزین شیوه دیگر تولیدی شده باشد و از طریق آن رو ساختارها هم تغییر می نماید.

زیر ساختار و روساختار:

پراکسیس یا کار انسان در تاریخ به عنوان ترکیب عین و ذهن مهمترین عامل تعیین کننده و خلاق در جامعه و تاریخ است. حوزه پراکسیس یا نیروهای تولید حوزه حرکت و حوزه جهان شیء گشته یا روبناها حوزه مقاومت است. به طور کلی زیر بنا در اندیشه مارکس فرآیند کار و پراکسیس انسان در تاریخ است و روبنا مجموعه محصولات عینیت یافته کار است.

سه تعبیر ساختاری از رابطه زیربنا و روبنا وجود دارد: 1- تعیین کنندگی یکجانبه 2- تمثیل دیالکتیکی یا تعیین کنندگی دوجانبه و تعامل زیربنا و روبنا 3- تعیین کنندگی همه جانبه

روابط تولیدی نسبت به دولت و ایدئولوژی از لحاظ علی اولویت دارد. طبعا دولت روی روابط تولید به نحو مؤثری عمل می کند ، لیکن به هر حال روابط تولیدی تعیین کننده ماهیت دولت هستند.

دولت: هیات اجرایی دولت مدرن چیزی نیست مگر کمیته ای برای اجرای امور عمومی کل بورژوازی از نظر مارکس . دولت کار گزاری سازمان دهنده بود ، ولی کارگزاری که لزوما در تسلط یک طبقه بر دیگران مداخله می کرد. قدرت در دست کسانی است که مطابق با منافع طبقه مسلط عمل می کنند . کارکرد دولت از ابتدا اداره تقسیم کار بوده است.

ایدئولوژی: مفاهیم گوناگون از ایدئولوژی در کار مارکس یافت می شود. اخلاق، دین، متافیزیک، سراسر انچه از ایدئولوژی باقی می ماند و صورتهای اگاهی مطابق با آنها دیگر هیچ نوع از استقلال را برنمی تابد. ایدئولوژی از نظر او به معنی آگاهی کاذب است و نگاه مثبتی به آن ندارد.

دین : در نگاه مارکس مانند ایدئولوژی است و تفاوتی باهم ندارند. یعنی دین مانند ایدئولوژی به طبقه حاکم برای حفظ وضع موجود کمک می کند . مارکس از تلقی دین کاتولیکی متنفر بود.

تفکر: جریانی مداوم از ایده ها ایجاد شده از تجربه جهان ما

اقتصاد از نظر مارکس تعیین کننده است .

دین، ایدئولوژی، دولت و ... روبناست. دولت از نظر مارکس مهم نیست و نمایندگی طبقه مسلط را دارد و در کمونیسم نهایی دولت از میان می رود.

تضاد طبقاتی: تاریخ همه جوامع تاریخ نبرد طبقاتی بوده است. جامعه از توازن متغیر نیروهای متضاد ساخته می شود. براثر تنش ها و کشمکش های این نیروها، دگرگونی اجتماعی پدید می آید. به نظر او نه رشد آرام بلکه نبرد، موتور پیشرفت است. ستیزه مولد همه چیزهاست و کشمکش اجتماعی جان کلام فرآیند تاریخی را تشکیل می دهد.

نیازهای اول انسان از خلال کشمکش انسان با طبیعت جهت دریافت زیست­مایه از چنگ طبیعت به دست می آید. این کشمکش همچنان ادامه دارد، زیرا با رفع یک نیاز ، نیاز جدیدی بوجود خواهد امد . بعد از گذراندن مراحل ابتدایی و اشتراکی، بر سر نیازهای اولیه وارد تنازع می شوند. به محض ایجاد تقسیم کار، طبقات متنازع شکل می گیرند. مارکس تاریخی اندیش نسبی نگر است.

مبارزه طبقاتی نه فقط در روابط بازار (از جمله مبارزه سر دستمزد) یا توزیع (تقسیم و توزیع مجدد ثروت) بلکه در خود سازمانهای تولید (فرآیند کار) هم ریشه دارد.

طبقه: مجموعه ای از اشخاص که در سازمان تولید کار یکسان و جایگاه یکسانی دارند. طبقات با در اختیار داشتن ابزار تولید به دو بخش تقسیم می شوند.

طبقه در خود: همه چیز را برای یک طبقه بودن در اختیار دارد. مثل دشمن مشترک و منافع مشترک . یعنی شرایط لازم برای طبقه بودن را دارد، اما شرط کافی را ندارد.

شرط کافی که یک طبقه بدان نیاز دارد آگاهی است. لذا طبقه در خود به دلیل نداشتن آگاهی بالقوه است. و در صورت اضافه شدن آگاهی به طبقه در خود، آن طبقه تبدیل به طبقه برای خود که خودآگاه و بالفعل است می شود.

طبقه برای خود: طبقه ای که اعضایش موقعیت اجتماعی مشترک و منافع و تضاد مشترک با طبقات دیگر را تشخیص دهند.

ارزش اضافی، سرمایه ثابت و سرمایه متغیر: کارفرما مزد واقعی کارگر را نمی دهد و در روابط تولیدی تغییری نمی دهد. مارکس ارزش را از کار می گیرد. برای مارکس کار خیلی مهم است و این توجه را از ریکاردو گرفته است. سود سرمایه دار در همان میزانی است که به کارگر پرداخت نمی شود. در واقع ارزش اضافی ارزشی است که در کار اضافی تولید می شود و پرداخت نمی شود.

دستمزدی که باید به نیروی کار پرداخت، سرمایه متغیر و سرمایه ثابت تکنولوژی و دستگاه است.

هرچه میزان ارزش اضافی بیشتر باشد ضریب بهره وری و استثمار بیشتر است.

استعمار فزاینده زمانی است که کارفرما می خواهد ارزش اضافی را دائم بالا ببرد.

مسئله اساسی در جامعه ارزش اضافی است که مفهوم از خودبیگانی را شکل می دهد.

سنت کلاسیک با نظریه ارزش کار درگیر بوده است. (ارزش هر جنس بستگی به کاری دارد که برای آن صرف شده است. )تمایز ارزش مصرف و ارزش مبادله (ارزش مبادله نیروی کار آن مقداری است که برای تضمین تولید مثل نیروی کار ضروری است.)

سنت مدرن به قیمت می پردازد، سنت کلاسیک به ارزش

از خودبیگانگی: از خودبیگانگی وضعیتی است که فرد وجود خود را در فعالیت و آثارش باز نمی شناسد. به وضعی اطلاق می شود که انسانها تحت چیرگی نیروهای آفریده شان قرار می گیرند و این نیروها به عنوان قدرتهای بیگانه در برابر شان می ایستد.

یاس و دلسردی و بی معنا بودن جهان را به دنبال دارد . فرد هویت خود را نمی تواند بازشناسد. نسبت به خود، کار و محصولی که تولید می کند، بیگانه می شود. کارگر نمی داند که چه محصولی را تولید می کند چون جزیی از زنجیره کار است. او نمی تواند مالک محصولی باشد که خود تولید می کند.

از خود بیگانگی وجود انسان را تک ساحتی می کند . این بعد منفی تقسیم کار از دید مارکس است.

از نظر مارکس از خودبیگانگی عاملی برای رسیدن به آگاهی راستین است و آگاهی راستین زمینه انقلاب را ایجاد می کند.

حتی سرمایه دار از خود بیگانه می شود اما طبقه کارگر به آگاهی راستین خواهد رسید.

از خود بیگانگی محصول دوره اول و بت شدگی کالا محصول دوره دوم مارکس است.

کالا به کار انسان خصلتی عینی می دهد. لذا بت شدگی کالا اتفاق می افتد .

ما رابطه اجتماعی حاصل از تقسیم کار را نه به صورت رابطه اجتماعی که به شکل رابطه میان کالاهایی که تولید کرده ایم می دانیم. (اتومبیل سازی و ماهیگیری) ........ پول رابط خرید کالا شده است.

هرچه ارزش جهان اشیا بیشتر شود ، ارزش جهان انسانی کاهش یافته و ازخودبیگانگی کارگر از محصول خودش بوجود می آید.

و چون کار هستی نوعی ماست، از خودبیگانگی از کار یعنی از نوع و همکاران خود هم بیگانه می شویم.

خلاصه ارای مارکس درباره فرد: فرد متفرد ایده ای است که همچون بخشی از تحول سرمایه داری ایجاد شد. وضعیت طبیعی فرد همچون عضو لازم از گروه است.

خلاصه آراء درباره جامعه : جامعه با کنش انسانی خلق می شود . ولی همچون قدرتی بیرونی بر افراد عمل می کند. نیرویی سلطه خود در تمام جوامع به جز ابتدایی ترین و متحول تری جوامع

خلاصه آرای مارکس درباره کنش:  در جوامع سرمایه داری عاملان اصلی طبقات اجتماعی اند. در وهله اول بورژوازی و پرولتاریا. بعضی طبقات ، طبقات متوسط و دهقانان سهیم در شرایط زندگی آنچنان که آنها را قادر به کنش، همچون عاملان جمعی کند نیستند و اینها تمایل به پیروی از یک رهبر قوی دارند.

خلاصه آراء درباره ساختار:  انواع گوناگون جامعه صور متفاوتی از ساختار اجتماعی دارند. در جوامع سرمایه داری ساختار اقتصادی و ساختار طبقاتی حاصل شده از همه مهم تر است و دولت و نهادهای دولتی ویژگی های اصلی نظارت اجتماعی هستند.

 

Karl Marx 001.jpg

 

عرفان باباپور بازدید : 149 چهارشنبه 21 خرداد 1393 نظرات (0)
شعبان شد و پیک عشق از راه آمد

عطر نفس بقیه الله آمد

با جلوه سجاد و ابوالفضل و حسین

یک ماه و سه خورشید در این ماه آمد

سلام دوستان عزیز پیشاپیش اعیاد شعبانیه را به همه شما دوستداران ائمه اطهار تبریک می گویم.

شاهی به دوصد عزت اجلال آید

با شوکت و فر و جاه اقبال آید

امروز حسین آید و فردا عباس

خورشید زپیش و مه ز دنبال آید

همچنین میلاد حضرت ولی عصر (عج) را به همه دوستداران و مریدان آن حضرت تبریک می گویم.

ای وارث تاج و تخت محمود بیا          مرآت صفات پاک معبود بیا
خلق آرزوی بهشت موعود کنند        والله تویی بهشت موعود بیا
غیر از تو مرا دلبر و دلدار نباشد         دل نیست هر آندل که ترا یار نباشد
شادم که غم هجر توگردیده نصیبم    بهتر ز غم هجر تو غمخوار نباشد . . .
قائم آل نور، یا مهدی                      عطر سبز حضور، یا مهدی
تا همیشه صبور می مانیم              در هوای ظهور، یا مهدی
اینک که شده ولادتت ای جانا           جلوه نور به دنیا بنما یا مهدی…
عرفان باباپور بازدید : 101 سه شنبه 13 خرداد 1393 نظرات (0)

شیب خط یعنی نسبت تفاضل عرض های دو نقطه (روی خط) به تفاضل طول های همان دو نقطه

در تصویر زیر رابطه بین شیب خط و زاویه بین خط و محور طول ها را به خوبی می توان مشاهده نمود

 
عرفان باباپور بازدید : 81 سه شنبه 13 خرداد 1393 نظرات (0)
ساده برای دلپذیر کردن تعطیلات تابستانی

چند پیشنهاد ساده برای دلپذیر کردن تعطیلات تابستانی

 

 

 تابستان در پیش است. با اینکه روزهای اول تعطیلات، همه ی نوجوانان نیاز به استراحت دارند و می خواهند بدون دغدغه ی خاطر، حسابی بخوابند وتنبلی کنند، اما تجربه ی سالیان دراز نشان می دهد که سرانجام، روزی از روزهای تابستان، به خود خواهند گفت: خسته شدم از خوابیدن. حوصله ام سر رفته، چکار کنم؟ 

کتابک برای گذراندن اوقات فراغت فرزندان  شما پیشنهاد هایی دارد. شاید با اجرای آن ها تعطیلات دراز تابستان بیشتر زیر دندان شان مزه کند.

  • پیش از همه، از آن ها بخواهید حتما ساعت (ساعت هایی) را به کارهای خانه و کمک به اعضای خانواده اختصاص دهند.
  • از آن ها بخواهیدعلاقه و توانایی های خود را فهرست کنند و بنابر اولویت، برای پرورش و تقویت آن ها باهم برنامه بریزید.
  • اجازه دهید فرزندان تان، اوقات فراغت خود را تاجایی که امکان دارد، با کارها و سرگرمی های گروهی بگذرانند.
  • ورزش را در برنامه ریزی ها فراموش نکنید. به جز ورزش هایی که می توان در خانه و فضای بسته انجام داد، مکان های سرسبز و زیبا با امکانات فراوان از جمله بوستان ها وجود دارند که آن ها می توانند با دوستان شان آنجا ورزش کنند. بوستان بهشت مادران تهران هم ویژه ی دختران و بانوان است که می توانند آنجا راه بروند، بدوند، دوچرخه سواری کنند، ورزش های گروهی انجام دهند واز فضای سرسبز و زیبای آن لذت ببرند.
  • اگر فرزندان شما تا به حال عضو نزدیک ترین کتابخانه ی محل زندگی خود نشده اند، حالا وقتش است. به آن ها پیشنهاد کنیدعضو کتابخانه بشوند و از کتا ب ها و نشریه های آن استفاده کنند. به این ترتیب، هزینه ی خرید کتاب و نشریه ی خانواده کمتر خواهد شد.
  • ماهی یکبار همراه فرزندان تان به کتابفروشی های معتبر شهر سر بزنید و از انتشار کتاب های تازه باخبر شوید.
  • ماهانه، مبلغی ویژه ی خرید کتاب به آن ها بدهید.
  • نشست های کتابخوانی با اعضای خانواده ترتیب دهید.
  • کتابخوانی را در ساعت معین، وقتی خستگی کار، کم و بیش از تن همه در رفت، انجام دهید. کتاب را طوری انتخاب کنید که باسلیقه ی همه ی اعضای خانواده به ویژه فرزندان تان، به طور نسبی سازگار باشد. حوصله به
  •  خرج بدهید. همه ی کتاب ها به یکبارخواندن می ارزند. 
  • اگر در روستا زندگی می کنید، فرزندان تان را تشویق کنید با دوستان شان در جایی سرسبز و خنک جمع بشوند و باهم کتاب بخوانند.
  • البته تهیه ی کتاب در روستا سخت است، اما می توان فهرستی با مشارکت خود آن ها از کتاب های مناسب سن شان تهیه کنید و آن را به کسی که بیشتر به شهر رفت و آمد دارد، بدهید تا بخرد. اگر خودتان یا نزدیکان تان هم به شهر رفت و آمد منظم دارید، می توانید این وظیفه را به عهده بگیرید.
  • برای انتخاب کتاب، از سایت کتابک (در صورت امکان دسترسی به آن در روستا) و اگر نه هنگام رفتن به شهر، کمک بگیرید.
  • چه در شهر زندگی کنید، چه در روستا، به فرزندان تان پیشنهاد کنید از کتاب های در دسترس و کتاب هایی که به روش های پیش گفته تهیه شده اند، کتابخانه ی کوچکی درست کنند و از ابتکار و سلیقه، امکانات جمعی و وسایل در دسترس، برای این کار بهره بگیرند.
  •  از فرزندان تان بخواهید برای تامین هزینه ی کتاب ها، پول های شان را روی هم بگذارند یا کارهای ساده ای برای دیگران انجام دهند، مثل کمک به  رفع اشکالات درسی دانش آموزان کوچک تر محل، به عهده گرفتن خرید روزانه یا هفتگی همسایه ها، یا در صورت زندگی در مجتمع های مسکونی، همکاری در نظافت و آبیاری باغچه های آن، و اگر در روستا یا پیرامون شهر هستید، کمک به افراد سالمند، کار کشاورزی و کار در کارگاه های کوچک در برابر دریافت دستمزد، و صرفه جویی درهزینه های شخصی و کنار گذاشتن بخشی از پول توجیبی شان. پیشنهاد کنید از ذوق و هنر و سلیقه ی خو د هم کمک بگیرند. با همکاری جمع دوستان شان کارهای دستی درست کنند و با بهایی ارزان بفروشند. اگر دیگران بدانند که آن ها درآمد این کارها را برای خرید کتاب و راه اندازی کتابخانه هزینه می کنند، حتما همکاری و همراهی خواهند کرد. سعی کنید خود شما در این همکاری و همراهی پیشقدم شوید.
  • برای انتخاب و خرید کتاب برای فرزندان تان یا گروه کتابخوانی آن ها موضوع های مختلف و گوناگون را در نظر داشته باشید( البته با مشارکت و نظر خواهی از خود آن ها) از جمله  ادبیات کلاسیک، همچون شاهنامه ی فردوسی و بازنویسی های آن، باز نویسی های مثنوی مولوی، قصص قرآن، شعرهای نو و کهن، زندگینامه، تاریخ ایران و جهان، شرح تمدن ها و فرهنگ های گوناگون، رمان های ایرانی و خارجی، افسانه ها، کتاب های علمی کتاب های مربوط به محیط زیست و آداب شهروندی، صلح و مشارکت.
  • لازم است تا شکل گیری گروه کتابخوانی فرزندان تان و دوستان آن ها، مدتی در کنارشان باشید و به آن ها کمک کنید. نظم دادن به کتابخوانی جمعی بسیار اهمیت دارد. پیشنهاد کنید کتابی را با یکی از موضوع های بالا برگزینند و باهم بخوانند و برای خواندن تمام یابخشی از آن وقتی را معین کنند. همه ی اعضای گروه کتابخوانی، موظف اند درروز تعیین شده، در نشست جمعی حضور یابند. درباره ی کتاب، شخصیت ها، تصویرها، زبان و آموزه های آن بحث کنند و کتاب را به نقد جمعی بگذارند. به آن ها بیاموزید به نطرهای هم احترام بگذارند.
  • به گروه کتابخوانی فرزندان تان پیشنهاد کنید حول کتابی که خوانده اند، فعالیت های عملی برای ارائه در جمع نیز داشته باشند، همچون نمایش عروسکی، سایه ، خیمه شب بازی و... ، تهیه ی طومار و پرده از بخش های برجسته و هیجان انگیز آن( برای ادبیات کلاسیک مثل شاهنامه). از بزرگترهای مجتمع مسکونی، اعضای فامیل، همسایگان و دوستان تان دعوت کنید درمراسم اجرای این فعالیت ها حضور داشته باشند. در زمینه ی تامین مکان و ابزار لازم  برای این فعالیت ها از امکاناتی که در کتابخانه ی محل زندگی، محل کار، آموزشگاه، مسجد و... محله تان وجود دارند، پس از توجیه مسولان در مورد ضرورت انجام چنین فعالیت هایی برای اینکه نوجوانان اوقات فراغت سالم و سودمندی داشته باشند، بهره بگیرید.
  • از فرزندان تان بخواهید با استفاده از خوانده های خود، برای کمک به شما در سرگرم کردن کوچکترها، برنامه های قصه گویی بگذارند.
  • به آن ها پیشنهاد کنید برای کتاب هایی که می خوانند و تصویر ندارند، تصویر گری کنند. می توانید از ده ها فعالیت دیگر که در کتابک خواهید یافت ، برای تامین اوقات فراغت بهتر فرزندان تان الگو بگیرید و با تغییر آن ها با توجه به امکانات و موقعیت خانواده و محل زندگی، برنامه های جدیدی ترتیب دهید. در هر حال، جلب مشارکت و توجه به سلیقه و علاقه های فرزندان تان را در نظر داشته باشید.
  • به فرزندان تان پیشنهاد کنید با دوستان علاقه مند خود، نشست های مشاعره (شعر خوانی رقابتی) بگذارند. برای برندگان جایزه ی کوچکی در نظر بگیرید.
  • به آن ها پیشنهاد کنید ساعت هایی را که در فضای باز با دوستان شان بیکار نشسته اند یا از بازی و فعالیت های دیگر خسته شده اند، برای هم چیستان بگویند و به برندگان جایزه بدهند.
  • آن ها می توانند با دوستانی که به مسائل محیط زیست علاقه مندند، گروه های دوستدار محیط زیست تشکیل دهند و به فعالیت هایی همچون: مراقبت از فضاهای سبز محله و خیابان، کمک به افزایش دانش زیست محیطی دیگران
     از راه تهیه ی متن های کوتاه و پخش آن ها در میان ساکنان و فروشگاه های محل زندگی، تهیه ی پوسترهای زیست محیطی و نصب آن ها در محله، نوشتن شعارهای زیست محیطی کوتاه روی برچسب ها و نصب آن ها در فروشگاه ها و  روی درخانه ها، تشویق خانواده و همسایگان به تفکیک زباله، تماس با شهرداری (۱۳۷) برای جلو گیری از قطع درختان، آلودگی های صوتی و...بپردازند.
  • با هم، روز یا روزهایی را به دیدار با سالمندان خانواده، به ویژه پدر بزرگ و مادر بزرگ اختصاص دهید . سعی کنید در روز های معین به دیدار آن ها بروید . از آن  ها بخواهید  خاطره های شان را برای فرزندان تان بازگو کنند، برای شان لالایی بخوانند ، افسانه وقصه بگویند.  به نوجوانان تان  پیشنهاد کنیدصدای آن هارا ضبط کنند و عکس شان را بگیرند. این  کار ها ، به جز آموزش دلجویی و احترام به سالمندان ،یک نوع تاریخ نگاری هم هست و در آینده برای شما و خانواده  ارزشمند تر خواهد شد . به این ترتیب ،  نوجوانان تاریخچه ای از خانواده ی خود  تهیه می کنند.
  • به آن ها پیشنهاد کنید کار بالا را  به شکل گروهی در محله های قدیمی نیز انجام دهند . برای تاریخچه نگاری محله ، باید بزرگان و معتمدان محل، مسجد ها ی قدیمی و امامزاده ها ومغازه های قدیمی را شناسایی کنند ، باافراد مصاحبه کنند و خاطرات شان را بنویسند، از مکان های قدیمی عکس بردارند و از مجموعه ی آن ها به سلیقه ی گروه کاری ، آلبوم یا کتابچه ای درست کنند.رو نوشتی از آن را به شورایاری محله بدهند و برای گروه کاری  هم نسخه ای نگه دارند.  به آن ها  ارزش  این فعالیت و فعالیت بالا را گوشزد کنید .
  • اگر در روستا زندگی می کنید، به ویژه در روستایی خوش آب و هوا و نزدیک شهر، حتما در تابستان، مسافرانی به آنجا خواهند آمد. فرزندان شما می توانند با کار گروهی، نقشه ای از روستا بکشند. جاهای دیدنی طبیعی و قدیمی را معرفی کنند. از محصولات طبیعی و صنایع دستی روستا عکس بگیرند و به نقشه پیوست کنند.  اجازه دهید این نقشه هارا با بهای عادلانه به مسافران بفروشند یا اگر دل شان خواست، به رایگان در اختیار آن ها بگذارند.
  • با فرزندان تان و نمایندگان نوجوان محل زندگی تان، نزد مقامات مسئول بروید و از آن ها بخواهید جای مناسبی را در محل، برای نقاشی دیواری در اختیار آن ها بگذارند. در صورت پذیرش این در خواست، نوجوانان علاقه مند را تشویق کنید با نقاشی های خود به زیباسازی شهر کمک کنند.
  • اگر فرزندان شما یا نوجوانان شهر و روستا و محله تان موسیقی می دانند و ساز می نوازند، به آن ها پیشنهاد کنید در فاصله های زمانی معین، در جایی که پس از مذاکره با مسئولان در نظر گرفته شده است، با دوستان خود برنامه
    های موسیقی اجرا کنند. خود شما و دیگران، می توانید به تماشای برنامه های آن ها بروید، چه با خرید بلیت و چه به رایگان. چنین برنامه هایی، افزون بر بالا بردن اعتماد بنفس در نوجوانان، به جلب علاقه ی بیشتر آن ها به موسیقی کمک می کند.
  • خود جوهر و سرشت کار، ارزشمند و احترام برانگیز است. به نوجوانان تان اجازه دهید زیرنظارت شما، با استفاده از مهارت ها و دانسته های خود، در تابستان کار کنند و دربرابر کارشان مزد بگیرند. البته نظارت شما سبب خواهد شد محیط و نوع کارشان سالم و سازنده باشد.
  •  از جمله کارهایی که آن ها می توانند انجام دهند، تعمیر وسایل خانه، دوخت و دوز شال و مانتوهای ساده به ویژه آن ها که به پانچو معروف اند، درست کردن زیورهای ساده ، جعبه های هدیه، آموزش کامپیوتر، تدریس به دانش آموزان مقاطع آموزشی پایین تر ،کمک به کار های کشاورزی و باغبانی ، جمع کردن بچه های همسایه و بازی کردن و سرگرم کردن آن ها در ساعت های معینی از روز یا هفته، و ده ها کار دیگر است که نوجوانان هوشمند و آگاه  شما حتما از پس آن ها بر خواهند آمد.

تعداد صفحات : 13

درباره ما
سلام به وبلاگ کلاس سوم راهنمایی 1 خوش آمدید . ما دانش آموزان سعی داریم تا بهترین مطالب در مورد دروس سوم راهنمایی را در این وب قرار دهیم ، پس خواهش مندیم در مورد وبلاگ به ما پیشنهاد کنید و از ما بخواهید چه مطالبی را در این وب قرار دهیم . هر وقت با مشکلی روبه رو شدید حتما از طریق نظرات به مدیریت وبلاگ خبر دهید . برای مشاهده پروفایل مدیر وب به آدرس زیر بروید /http://sevome1.rozblog.com/profile
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
  • پنجشنبه 27 آذر 1393
  • دوشنبه 07 مهر 1393
  • دوشنبه 31 شهريور 1393
  • چهارشنبه 26 شهريور 1393
  • پنجشنبه 20 شهريور 1393
  • يکشنبه 16 شهريور 1393
  • يکشنبه 09 شهريور 1393
  • سه شنبه 04 شهريور 1393
  • يکشنبه 02 شهريور 1393
  • پنجشنبه 30 مرداد 1393
  • پنجشنبه 23 مرداد 1393
  • چهارشنبه 22 مرداد 1393
  • يکشنبه 19 مرداد 1393
  • دوشنبه 13 مرداد 1393
  • جمعه 10 مرداد 1393
  • چهارشنبه 08 مرداد 1393
  • دوشنبه 06 مرداد 1393
  • جمعه 03 مرداد 1393
  • دوشنبه 02 تير 1393
  • جمعه 30 خرداد 1393
  • چهارشنبه 28 خرداد 1393
  • شنبه 24 خرداد 1393
  • چهارشنبه 21 خرداد 1393
  • سه شنبه 13 خرداد 1393
  • دوشنبه 12 خرداد 1393
  • پنجشنبه 08 خرداد 1393
  • سه شنبه 06 خرداد 1393
  • دوشنبه 05 خرداد 1393
  • جمعه 26 ارديبهشت 1393
  • سه شنبه 23 ارديبهشت 1393
  • دوشنبه 22 ارديبهشت 1393
  • يکشنبه 21 ارديبهشت 1393
  • پنجشنبه 18 ارديبهشت 1393
  • سه شنبه 16 ارديبهشت 1393
  • دوشنبه 15 ارديبهشت 1393
  • شنبه 13 ارديبهشت 1393
  • چهارشنبه 10 ارديبهشت 1393
  • دوشنبه 08 ارديبهشت 1393
  • يکشنبه 07 ارديبهشت 1393
  • شنبه 06 ارديبهشت 1393
  • جمعه 05 ارديبهشت 1393
  • چهارشنبه 20 فروردين 1393
  • شنبه 16 فروردين 1393
  • چهارشنبه 13 فروردين 1393
  • يکشنبه 10 فروردين 1393
  • چهارشنبه 06 فروردين 1393
  • سه شنبه 05 فروردين 1393
  • دوشنبه 04 فروردين 1393
  • شنبه 02 فروردين 1393
  • پنجشنبه 29 اسفند 1392
  • چهارشنبه 28 اسفند 1392
  • دوشنبه 26 اسفند 1392
  • يکشنبه 25 اسفند 1392
  • چهارشنبه 21 اسفند 1392
  • يکشنبه 18 اسفند 1392
  • پنجشنبه 15 اسفند 1392
  • چهارشنبه 14 اسفند 1392
  • سه شنبه 13 اسفند 1392
  • دوشنبه 12 اسفند 1392
  • جمعه 09 اسفند 1392
  • يکشنبه 04 اسفند 1392
  • جمعه 02 اسفند 1392
  • دوشنبه 28 بهمن 1392
  • سه شنبه 22 بهمن 1392
  • پنجشنبه 17 بهمن 1392
  • سه شنبه 15 بهمن 1392
  • دوشنبه 14 بهمن 1392
  • سه شنبه 08 بهمن 1392
  • دوشنبه 07 بهمن 1392
  • پنجشنبه 03 بهمن 1392
  • چهارشنبه 02 بهمن 1392
  • جمعه 20 دی 1392
  • سه شنبه 17 دی 1392
  • دوشنبه 16 دی 1392
  • نظرسنجی
    به نظر شما هوشمند بودن مدرسه کار ساز است ؟ ( تخته های هوشمند ، اینترنت کلاس ها ، دوربین های هوشمند مدرسه )
    عملکرد مدرسه در سال تحصیلی گذشته ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 130
  • کل نظرات : 77
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 83
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 209
  • بازدید ماه : 106
  • بازدید سال : 1,393
  • بازدید کلی : 34,423